Background Image

Umelá inteligencia v realitách. Šikovný pomocník, alebo konkurencia?

Post Image

Umelá inteligencia v realitách. Šikovný pomocník, alebo konkurencia?


Vývoj moderných technológií rýchlo napreduje a ani si nestíhame uvedomiť ako ovplyvňujú náš každodenný život. Pracovný aj osobný. Za jednu z najdiskutovanejších technológií súčasnosti sa považuje umelá inteligencia (Artificial intelligence – AI). I keď si to na prvý pohľad možno neuvedomujeme, AI nachádza čoraz širšie uplatnenie vo všetkých oblastiach ľudskej činnosti, reality nevynímajúc.

Ak to veľmi zjednodušíme, v súčasnosti je realitné sprostredkovanie vo svojej podstate „spárovanie“ ponuky a dopytu. Realitný maklér či realitná kancelária nájdu predávajúcemu kupujúceho a naopak. Kupujúci má pri hľadaní vhodnej nehnuteľnosti svoje špecifické kritériá, predstavy a očakávania. Na druhej strane aj predávajúci má svoje predstavy, či už časové alebo finančné.

V podmienkach realitného trhu má AI potenciál pomôcť zjednodušiť, zautomatizovať, alebo úplne nahradiť niektoré rutinné činnosti makléra či RK a napomôcť tak rýchlejšiemu, efektívnejšiemu, ale hlavne relevantnejšiemu spojeniu (spárovaniu) ponuky a dopytu. AI môže byť nápomocná aj ako marketingová podpora pri budovaní značky makléra/RK na internete, či sociálnych sieťach. Z technického hľadiska sa ponúka celý rad možností využitia AI v realitách ; od využívania virtuálnej reality (VR), dronov s AI, autonómnych (samojazdiacich) automobilov, až po vylepšenie fotografií a videí vyhotovených fotoaparátmi, kamerami či mobilnými telefónmi, ale aj ako tzv. „digitálni asistenti “.

Vo všeobecnosti môže AI v realitách napomôcť:

  • kupujúcim efektívnejšie a rýchlejšie nájsť nové bývanie,
  • predávajúcim rýchlejšie a bezstarostnejšie nájsť vhodného kupujúceho,
  • minimalizovať počet „zbytočných“ obhliadok neperspektívnymi záujemcami,
  • realitným kanceláriám efektívnejšie spájať ponuky s dopytmi a nájsť tak vhodného kupujúceho na ponúkanú nehnuteľnosť,
  • maklérom/RK v prípade zastúpenia kupujúceho (agent kupujúceho) v krátkom čase nájsť klientovi najvhodnejšiu nehnuteľnosť,
  • realitným kanceláriám lepšie zacieľovať reklamné a marketingové aktivity,
  • zefektívniť činnosť realitných maklérov a šetriť ich čas.

Využitie AI v súčasnej realitnej praxi by sa dalo rozdeliť do 2 základných oblastí:

  • interné procesy realitnej kancelárie (software na spravovanie a exportovanie ponúk, CRM , databázy klientov),
  • procesy mimo RK (verejné realitné inzertné portály, sociálne siete).

V podmienkach realitnej kancelárie by mohla AI nájsť svoje miesto implementovaním do interných softvérových nástrojov RK, akými sú napr. „backoffice“ softvér na správu a exportovanie realitných ponúk , CRM systém, alebo databázy kupujúcich a predávajúcich klientov. Ďalšou oblasťou s perspektívou využitia AI sú sociálne siete a smartfóny. I keď to na prvý pohľad nie je vidieť, umelú inteligenciu už v súčasnosti využíva napr. Facebook, ale aj náš smartfón vo forme virtuálnej asistentky Siri v iPhone, vyhľadávači Google, operačnom systéme Android. Sociálne siete boli primárne určené najmä súkromným používateľom a aj to hlavne pre zábavu. Napriek tomu si firmy a organizácie, ktoré to s podnikaním myslia vážne uvedomujú, že musia byť prítomné na sociálnych sieťach. Týka sa to aj realít. Dnes je bežné keď majú napr. na Facebooku svoje profily realitné kancelárie alebo samotní realitní makléri, vďaka čomu sú takto bližšie k svojim „potenciálnym zákazníkom“. Je už na samotných makléroch (pracovníkoch RK), ako vedia možnosti sociálnych sietí využiť vo svojej práci, pri prezentovaní ponúkaných nehnuteľností, budovaní osobného PR , alebo získavaní potenciálnych klientov.

Umelá inteligencia si skôr alebo neskôr nájde svoje miesto aj v realitách. V prostredí realitných inzertných portálov a sociálnych sietí by mohla pomáhať lepšie a relevantnejšie spárovať ponuku s dopytom. Aj v prostredí RK, kde každá kancelária v dnešnej dobe používa na spracovanie a exportovanie svojich realitných ponúk backoffice softvér, CRM a vedie si databázu kupujúcich a predávajúcich klientov, si AI nájde svoje miesto.

Osobne si myslím, že v budúcnosti pri implementácii AI, sa makléri nemusia báť o svoju prácu. Tak ako v minulosti zavedenie internetu, počítačov, smartfónov, či čítačiek elektronických kníh „nezahubilo“ tlačené knihy, časopisy a noviny, podobne aj prítomnosť živého, skúseného realitného makléra, v role poradcu a odborníka bude mať v realitách stále svoj význam. Podobne ako pri knihách, aj v realitách obe platformy (maklér, AI) môžu fungovať vo vzájomnej symbióze. Vo výsledku tak bude spokojnejší maklér, ktorý vďaka AI šetrí svoj čas, energiu, náklady a na druhej strane spokojný klient/zákazník, ktorý rýchlo a s menším stresom nájde vysnívaný nový domov podľa svojich predstáv.

Ing. Patrik Ivánek, RSc., realitný maklér

(skrátená verzia Eseje, ktorú autor spracoval v rámci študijného programu RSc.)

Kontaktujte ma: