Background Image

RK nevolať! Len s konkrétnym klientom/záujemcom

Post Image

RK nevolať! Len s konkrétnym klientom/záujemcom


Túto vetu pozná snáď každý realitný maklér, ktorý pri svojej práci občas „pozrie“ aj do súkromnej inzercie. Určite existuje skupina ľudí, ktorí si chcú a aj vedia predať svoju nehnuteľnosť sami. A majú na to samozrejme právo. Ak si takýto majiteľ slušne napíše do inzerátu, aby ho RK nekontaktovali, mali by to makléri rešpektovať. Čo sa ale stane, ak si majitelia nie sú až takí istí tvrdením, že nechcú predávať cez RK? A tak do svojho inzerátu napíšu „RK nekontaktovať, iba s konkrétnym klientom“.

Kto o realitách už niečo vie, takýto odkaz preložený do ľudskej reči znamená, že majiteľ nechce aby bola jeho nehnuteľnosť inzerovaná na realitných portáloch pod jednou či viacerými RK. Preto ak majú „konkrétneho klienta“ nech ho prinesú rovno na obhliadku. Keďže bežný predávajúci nemá s realitným trhom hlbšie skúsenosti, neuvedomuje si do akej pasce sa takýmto odkazom dostane, čo ho vo výsledku môže stáť oveľa viac starostí, času a energie, ako keby si byt predával iba on sám. Prečo?

Medzi skúsenými realitnými maklérmi – profesionálmi platí zásada, že nepredávajú čo nevideli. Ako môže nehnuteľnosť predávať maklér, ktorý byt či dom osobne nevidel? Keď nepozná okolnosti, detaily, prípadné vady, alebo aktuálnu osobnú situáciu predávajúceho či dôvody predaja a inzerát „nahodil“ na realitné portály s fotkami bytu, ktoré mu majiteľ zaslal emailom.

Dobrá realitná kancelária má databázu klientov, ktorí napr. reagovali na inú nehnuteľnosť, ponúkanú touto RK, avšak z nejakého dôvodu im nevyhovovala. Ak však maklér privedie takéhoto záujemcu na nehnuteľnosť, ktorú sám nevidel (lebo mu to majiteľ neumožnil), s veľkou pravdepodobnosťou z predaja nič nebude. Existuje veľká šanca, že z nejakého dôvodu nebude kupujúcemu vyhovovať. Ak by však maklér ponúkanú nehnuteľnosť poznal, mal by všetky informácie, vedel jej plusy a mínusy, mohol by prísť na obhliadku iba s takým záujemcom, s ktorým by si ešte pred obhliadkou prešiel detaily a uistil sa že je to nehnuteľnosť, akú záujemca hľadá. V takomto prípade je veľká šanca že na byt maklér privedie takého klienta, ktorý ju bude chcieť kúpiť a na obhliadke si iba potvrdí informácie, ktoré o byte dostal „odkomunikované“ od makléra ešte pred samotnou obhliadkou.

Ako som už vyššie uviedol, majitelia takto predávaných nehnuteľností v prípade obhliadok „naslepo“ iba strácajú čas s neperspektívnymi záujemcami. Obhliadok pritom môže mať pomerne veľa, pretože makléri viacerých RK sa budú predháňať, kto prinesie na byt viac záujemcov. Pritom majiteľovi úplne stačí jeden klient - ten ktorý ho kúpi.

Riešenie takejto situácie pritom vôbec nemusí byť zložité. Stačilo by napríklad, ak by sa majiteľ – súkromný predávajúci dohodol na stretnutí s vybraným maklérom, prípadne viacerými maklérmi, ktorí by sa mohli s predávanou nehnuteľnosťou oboznámiť, spoznať ju a až následne aby ju vedeli efektívne ponúknuť svojim klientom. Zároveň by si výlučne na účely ponúknutia nehnuteľnosti mohol urobiť maklér fotodokumentáciu, aby vedel čo najdetailnejšie takúto nehnuteľnosť odprezentovať potenciálnemu záujemcovi. Všetko s cieľom zvýšiť pravdepodobnosť, že na obhliadky bude vodiť iba perspektívnych záujemcov, ktorí už dopredu vedia maximum informácií o ponúkanej nehnuteľnosti a je veľká šanca, že ju aj následne kúpia.

Samozrejme ako všetko v živote, aj toto riešenie má svoje plusy a mínusy. Keďže na trhu existujú seriózne realitné kancelárie (makléri) aj tie menej seriózne, existuje aj možnosť, že niektorí makléri by túto možnosť využili iba na to, aby sa na nehnuteľnosť len za každú cenu osobne dostali, nafotili ju a bez súhlasu predávajúceho zverejnili ponuku na realitných portáloch. Ale to je téma na samostatný článok, niekedy nabudúce.


Ing. Patrik Ivánek, RSc., realitný maklér


Kontaktujte ma: